Over Microdosing

Een microdosis is een sub-perceptuele (onopvallende) dosis, die veel mensen in hun wekelijkse routines opnemen. Het idee hierachter is om het niveau van creativiteit, energie en focus te verhogen en het niveau van stress, angst en emotionele instabiliteit te verminderen. Veel voorkomende effecten zijn onder andere:

  • Verhoogde flow
  • Stemmingsverbetering
  • Verminderde stress
  • Emotionele stabiliteit
  • Mindfulness, aanwezigheid en vrede
  • Openheid en zelfvergeving
  • Welbespraakt worden
  • Verlichting van hardnekkige aandoeningen zoals depressie, angst, ADD/ADHD en PTSS
  • Verhoogde motivatie (bijv. om positieve veranderingen in de levensstijl door te voeren)
  • Helderder, meer verbonden denken
  • Verbetert geheugen
  • Verhoogde creativiteit
  • Gemakkelijker meditatie
  • Verbetert atletisch uithoudingsvermogen
  • Verhoogde energie in het algemeen (zonder angst of een daaropvolgende crash)

Hoe gebruik ik Microdosing?

Begin van de dag

Consumeren bij voorkeur
tijdens het ontbijt

1 dosis

Knip één dosis uit de
strip in de verpakking

Glas water

Slik één portie door zonder te kauwen en spoel na met water

Bewaren

Bewaar de verpakking in de koelkast op een temperatuur van 4 à 5ºC 

MicrodosingXP is een hulpmiddel, en geen oplossing voor al je problemen. Een tip om het maximale uit MicrodosingXP te halen is om een dagboekje bij te houden. Hierin schrijf je jouw ervaringen op en kan je later teruglezen wat het voor je heeft gedaan.

Let daarbij ook even op effecten die je misschien als minder positief ervaart, zoals daar zijn:

  • Je kunt een gevoel van vermoeidheid krijgen omdat je mogelijk meer bewust of onbewust aan het verwerken bent.
  • Sommige mensen ervaren een gevoel in hun maag die lijkt op lichte misselijkheid. Een beetje gember kan dan helpen.
  • Het idee dat de inname niet meer zo effectief is. Dit wordt mogelijk veroorzaakt door het optreden van tolerantie in je lichaam wanneer je het lange tijd elke dag hebt ingenomen.
  • Sommige mensen met kleurenblindheid kunnen lichte hallucinaties en stralen of ‘nabeelden’ zien. Dat kan ook een half uur na inname wanneer je je ogen sluit.
  • Omgaan met veranderingen in je bewustzijn en je gevoeligheid kan uitdagend zijn. Je kunt meer prikkelbaar zijn of juist een meer relaxt gevoel ervaren.
  • Sommige mensen ervaren een warm gevoel van binnenuit en kunnen enigszins gaan transpireren.

Aangeraden wordt om na 8 tot 10 weken even te stoppen met MicrodosingXP. Een kleine pauze inlassen is goed voor je. Jouw systeem geeft vanzelf aan wanneer je weer verder gaat met je ontwikkeling en MicrodosingXP.

Hoe werkt Microdosing?

MicrodosingXP verhoogt de neurale connectiviteit, omdat nieuwe verbindingen tussen verschillende hersengebieden worden gestimuleerd en dat ondersteunt het overwinnen van angsten en depressies.

Wat interessant is, is dat er een echte naam is voor deze “neurologische sporen”. Het heet het “Default Mode Network” of DMN, een wetenschappelijk concept, gepopulariseerd door Michael Pollan’s best verkochte boek, “How To Change Your Mind”.

De DNM werd ontdekt door neurowetenschappers in 2001. Het is de manier van de hersenen om de werkelijkheid te vereenvoudigen. Zie het als een complex filtersysteem dat we gebruiken om te functioneren zonder dat we volledig worden overspoeld door informatie.

Een van de belangrijkste taken van de DMN is het remmen van andere hersengebieden, zodat we op de “automatische piloot” kunnen blijven. Het vermindert en begrenst ons perspectief in het belang van de efficiëntie en het behoud van energie.

Dit beperkte perspectief is de oorzaak van onze meest hardnekkige problemen. We leven in een sleur, doen steeds weer dezelfde dingen en hebben steeds maar weer dezelfde gedachten waardoor we steeds weer dezelfde gevoelens hebben. Ons achterlatend met een leeg gevoel dat we iets belangrijks missen. Vooral als we beginnen te praten over zingeving of het leiden van een zinvol leven of je levensdoel. Je kunt alleen zinvol leven vanuit zelfkennis. Het komt voort uit het kennen van de diepste delen van jezelf. Maar als je geen toegang hebt tot de diepste delen van jezelf omdat je constant opereert vanuit je DMN wordt het moeilijk om echt in contact te komen met een diep gevoel van zingeving.

Als je geblokkeerd bent van grote delen van je hersenen, kun je jezelf niet kennen. En als je jezelf niet kent, kun je geen verbinding maken met je gevoel van zingeving. Het laat ons achter met een interne leegte die we onbewust proberen op te vullen. Sommigen vullen het door consumptie. Anderen door validatie. Sommige mensen proberen het te vullen met andere mensen. Dan worden we geïdentificeerd met de oppervlakkige details van ons dagelijks leven – onze rollen, statussymbolen en sociale positie. Dit is een veel groter probleem dan de meesten van ons willen toegeven. Er is namelijk een epidemie van stress, burn-out, eenzaamheid en leegte in de professionele wereld.

Velen van hen bereikten een crisispunt dat alleen kan worden opgelost door een massale perspectiefverschuiving. Voor sommigen gebeurt dit door middel van een ervaringen met hoge dosis plantenmedicijnen of anderszins. Maar de meesten van ons bevinden zich niet op zo’n crisispunt. Velen van ons zijn in een staat van comfortabele verwarring. We zijn ons er nauwelijks van bewust dat we ons ervaringen niet leven, we hebben een voorgevoel dat er meer in het leven is… maar wie heeft er de tijd voor? We hebben rekeningen te betalen, kinderen te verzorgen, deadlines te halen.

Het openbreken van de deuren van de perceptie is niet noodzakelijkerwijs de beste oplossing. Daarom kan een gestructureerd microdoseringsprotocol met MicrodosingXP zo’n krachtig hulpmiddel zijn. Het verschuift zachtjes en opent de gebruikelijke denk- en emotie patronen die de DMN definieert. Het opent je duurzaam voor nieuwe mogelijkheden door je hersenen te openen voor een grotere connectiviteit, een groter bewustzijn. Om je te helpen jezelf te leiden naar een dieper, meer authentiek doel.

Microdosing protocollen

Het wordt aanbevolen om de microdosis in te nemen volgens een specifiek schema waarin staat hoe vaak en wanneer je de microdosis inneemt. Dit noemt men een protocol.

Tot dusver zijn zes verschillende microdosering protocollen bekend. We bespreken op deze website vier. Het meest bekende protocol voor microdosering is het “Fadiman Protocol“.

De oprichter, James Fadiman wees er duidelijk op dat dit protocol vooral is om de effecten van microdosing in het lichaam te kunnen waarnemen. Het kan je helpen onderscheid te maken tussen dagen met een microdosis en dagen zonder microdosis.

Er zijn verschillende redenen waarom je misschien een ander schema zou willen gebruiken.

Voor alle protocollen geldt dat na het voltooien van het proces van 1 tot 2 maanden minimaal 2 tot 4 weken rust zijn vereist. Deze rust of reset is belangrijk om tolerantie te voorkomen en daardoor de genezende kracht van psychedelica te behouden. We hebben verschillende protocollen samengevat en voor je op een rij gezet.

1. Fadiman-protocol

Wij geloven dat het protocol van James Fadiman een goede basis is voor het eerste microdosering experiment. Dit protocol is gebaseerd op een 3-daagse cyclus, voor de komende 4 tot 8 weken. Probeer dit microdoseringsschema minimaal een maand uit om erachter te komen of het geschikt voor je is.

  • Dag 1: Dosering Dag
  • Dag 2: Overgangsdag
  • Dag 3: Normaal
  • Dag 4: Dosering Dag, etcetera

Na 8 weken neem je 2 tot 4 weken rust voor je systeem om te kunnen resetten.

 

 

2. Fresh Mushrooms protocol

Naast het protocol van James Fadiman dat is gebaseerd op een 3-daagse cyclus, zijn er veel mensen die een 2-daagse cyclus aanhouden. Er bestaat geen wetmatigheid voor microdosen. Probeer dit microdoseringsschema minimaal een maand uit om erachter te komen of dir meer geschikt voor je is.

  • Dag 1: Dosering Dag
  • Dag 2: Dosering Dag
  • Dag 3: Overgangsdag
  • Dag 4: Normaal
  • Dag 5: Dosering Dag, etcetera

Na 8 weken neem je 2 tot 4 weken rust voor je systeem om te kunnen resetten.

 

3.  Every other day microdosing protocol

Wij geloven dat het Every Other Day protocol het beste werkt voor de meeste mensen. Waarom? Omdat deze er voor zorgt dat de werkzame stoffen op de meest regelmatig wijze in je lichaam komen. Net als het nemen van voedingssupplementen als vitamines.

Dit protocol is gebaseerd op een 1-daagse cyclus, voor de komende 4 tot 8 weken. Probeer dit microdoseringsschema minimaal een maand uit om erachter te komen of het geschikt voor je is.

  • Dag 1: Dosering Dag
  • Dag 2: Overgangsdag
  • Dag 3: Dosering Dag
  • Dag 4: Overgangsdag, etcetera

Na 8 weken neem je 2 tot 4 weken rust voor je systeem om te kunnen resetten.

 

4. Intuïtief microdoseren protocol

Microdoseren op intuïtieve wijze, met als enige regel dat je altijd minimaal 1 dag tussen de microdoses laat. Mensen die een van de eerder genoemde protocollen een keer hebben gevolgd, stappen veelal over op een meer intuïtieve manier van microdoseren. Men zet microdosing in wanneer het hen uitkomt.

  • Dag 1: Dosering Dag
  • Dag 2: Overgangsdag
  • Dag 3: Normaal
  • Dag 4: Dosering Dag, etcetera

Na 8 weken neem je 2 tot 4 weken rust voor je systeem om te kunnen resetten.

 
Bron: Freshmushrooms.nl